waas aan de rand van de foto

  • Marja Swart

    beste techneuten,

    Ik heb totaal geen verstand van foto's bewerken, maar ik zou toch graag op mijn website foto's willen plaatsen.

    Een foto met een strakke omlijning vind ik te gewoontjes. Ik wil graag “dromerige” foto's dus met een waas aan de rand. Of misschien het gezicht met een krans van waas erom heen. De foto rond maken, of zoiets.

    Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, of hoe het heet.

    Ik heb Adobe photoshop gedownload, een demo-versie, want ik dacht: ik probeer het zelf, maar ik kom er echt niet uit. Jammergenoeg is alles in het Engels en dat is niet mijn sterkste kant.

    Wie heeft een oplossing voor mij?

    Bedankt alvast,

    Marja

  • J@nos

    Hoi Marja

    roep de foto op,selekter de foto met rec ,marc tool (is selecteer tool links bovenaan)

    dan zie je in de werkbalk staan feather,zet deze b.v op 20

    ga dan naar edit,cut en dan naar file ,new en dan naar edit en paste

    Zo zou het moeten lukken

  • NightStone

    Je kan ook op www.dedo-photoshop.nl kijken daar staat een Nederlandse tutorial met betrekking tot dit vraagstuk.

  • theo

    Hallo,

    als je de foto bewerkt hebt, dan ga je naar alles selecteren , vervolgens naar bewerken/ omlijnen, je moet dan pixels invoeren( wijst zich vanzelf). Je klikt door en ziet een randje om de foto. Ik ga dan naar afbeeldingsgrootte en maak de afbeelding iets groter. Je krijgt dan een wit randje om je omlijning. Vervolgens haal ik het rechthoekig selectiekader uit de gereedschapskist en maakt een rechthoek in de foto waarmee ik net binnen de omlijning blijf, dus niet buiten de foto komen.dan ga ik naar selecteren en neem optie selectie omkeren.

    Als laatste stap ga ik naar filters/ vervagen/ Gausiaans vervagen. deze optie kun je instellen. Jouw rand zal dan vervagen, terwijl de rest scherp blijft. Gewoon even oefenen, het zal in de buurt komen van jouw gewenste dromerige resultaat